Peruskoulutodellisuus

PERUSKOULUTODELLISUUS

MÄÄRITELMÄ
1) Peruskoulutodellisuus on peruskouluinstituution orgaaninen kokonaismalli.
2) Peruskoulutodellisuus on yksittäisten ihmisten ja ihmisryhmien kannalta peruskoulua koskevien kokemusten ja näkemysten yhdistelmä.
3) Laajimmillaan peruskoulutodellisuus on peruskoulun avarin määritelmä. Peruskoulua koskevien kokemusten ja näkemysten lisäksi se on perusopetuslakia ja perusopetuksen opetussuunnitelmaa noudattava oppilaitos. Se on yhteiskunnallinen peruskouluinstituutio ja monipuolinen perusopetuskulttuuri.


SELITE
Peruskoulu on ajassa ja paikassa ja siitä osallisten ihmisten käsityksissä muuttuva yhteiskunnallinen ilmiö. Peruskoulun käsitteen monipuolisempi määrittely peruskoulutodellisuudeksi mahdollistaa sen laajemman tarkastelun. Se esiintuo yhteiskunnassa ilmenevät pyrkimykset peruskoulun määrittelyyn siihen vaikuttavien ja määrittelystä hyötyvien ihmisten omien katsantokantojen mukaiseksi. Monipuolisempi tarkastelu mahdollistaa tarkemman ymmärryksen peruskoulutoiminnan ja peruskoulun kehittämisen pohjaksi.

__________________________________________________

Rehtori.fi: Malli 3. Peruskoulutodellisuus. Peruskouluinstituution kokonaismalli. Birger Holm 16.7.2024. (PDF)

__________________________________________________

Rehtori.fi: Malli 3.1 Peruskoulu on yhteiskunnallinen tiedon ja oppimisen instituutio. Birger Holm 16.7.2024.

(GIF) (PDF)

__________________________________________________

Rehtori.fi: Malli 3.2 Peruskoulun yhteiskunnallisen toiminnan tasot ja ulottuvuudet. Birger Holm 16.7.2024. (GIF) (PDF)

__________________________________________________

Rehtori.fi: Malli 3.3 Peruskoulun strateginen ja taktinen taso. Birger Holm 16.7.2024. (GIF) (PDF)

__________________________________________________

Rehtori.fi: Malli 3.4. Tarpeiden tyydytys on peruskouluun liittyvän toiminnan motiivi. Birger Holm 16.7.2024. (GIF) (PDF)
__________________________________________________

BH 16.7.2024