1. En mångdimensionell helhet
Rehtori.fi-sajten är en del av projektet Opetusajatuksia – Undervisningstankarnas webbplatser. Verkligheten som utforskas inom Undervisningstankarna betraktas som en mångdimensionell helhet, som bäst förstås genom att ses från olika perspektiv.
Sajtens logo är en kub som symboliserar ledarskap. Kubens olika sidor visar på olika aspekter av ledarskap. Eftersom uppfattningarna om ledarskap alltid är ofullständiga, precis som ledarskapet självt, kan ens förståelse för ledarskap utvidgas genom att betrakta det från olika vinklar. En mer mångsidig förståelse bidrar till att höja kvaliteten på ledarskapet.
2. Utan formell ledarroll, men med ledarskapserfarenhet
Rehtori.fi-sajten granskar ledarskap utan formell ledarroll. Ljuset riktas mot kuben, som symboliserar ledarskap, från vänster och nedåt, utifrån lärarens perspektiv. Inuti kuben framträder även två mörkare sidor: den övre vänstra sidan ser på ledarskap som ett historiskt och samhälleligt fenomen, medan den mörkare högra sidan fokuserar på ledarskap utifrån erfarenhet, ledarskapsutbildning och litteratur.
3. I livslångt lärande anda
Kubens tre osynliga sidor representerar ovissheten i ledarskap och den osäkerhet som följer med att leda. De symboliserar både ägaren av Undervisningstankarna-projektet och Rehtori.fi-sajtens brist på kunskap, samt den allmänna osäkerheten förknippad med ledarskap.
Att erkänna sin okunnighet och osäkerhet är en förutsättning för utveckling och livslångt lärande. Ledarskap handlar i grunden om att leda människor, och även om man känner till alla aspekter av ledarskapsverkligheten och har granskat dem noggrant, så hittar man djupet och säkerheten i ledarskapet genom att förstå människor och genom självledarskap.
4. Genom människokännedom
Kublogon kan också ses som en låda som rymmer frågor om ledarens mänsklighet och människokännedom. Ur detta perspektiv kan ljuset som reflekteras på kubens sidor också vara inre, och det bör i slutändan vara det. Ledarskap betraktas som ett vägledande ljus vars uppgift är att klargöra det eftersträvade målet och de medel som finns tillgängliga för att nå det.
Ledarskapets uppgift är dessutom att vägleda de ledda så att de kan upptäcka och använda sin egen kraft för att uppnå organisationens mål. Samtidigt måste ledaren själv bli upplyst genom att lyssna på sina underordnade, vilket gör det möjligt att förstå organisationens styrkor och möjligheter samt sina egna.
5. Ledarskap ur ett jämlikt och underordnat perspektiv
Ur ett inre perspektiv är ledarskapet alltid fokuserat på underordnade och på att förstå den egna organisationen. I förhållande till sina överordnade och jämlika ledare agerar han inte som ledare utan som underordnad och kollega. Denna roll är väsentlig, viktig och nödvändig, men den utgör inte det egentliga ledarskapet. Samtidigt är det en del av äkta ledarskap att agera som jämlik och till och med som underordnad gentemot sina egna underordnade, utan att detta minskar ledarskapets värde.
6. Ledarskap ur en undervisande inlärarens perspektiv
Pilen runt kublogon symboliserar livslång rörelse, vilket kan sammanfattas med uttrycket ”en rullande sten samlar ingen mossa.” Det är precis vad Undervisningstankarna-projektet och dess Rehtori.fi-sajt handlar om. Syftet är subjektivt och syftar till ägarens personliga utveckling. Undervisning är allmänt erkänt som ett av de bästa sätten att lära sig själv. Har du något att lära ut eller att lära dig om ledarskap? Vad undervisar du i och vad lär du dig om ledarskap?
__________________________________________
Rehtori.fi-logotypen som uttryck för webbplatsen. Birger Holm 22.7.2024. (GIF) (PDF)
__________________________________________
BH 22.7.2024 / Bilderna: Vectorstock.com & Clipart-library.com