1. Moniulotteinen kokonaisuus
Rehtori.fi -sivusto kuuluu Opetusajatuksia -hankkeen sivustoihin. Opetusajatuksissa tarkasteltava todellisuus nähdään moniulotteisena kokonaisuutena, josta saa parhaan käsityksen tarkastelemalla sitä eri näkökulmista.
Sivuston logo on johtajuutta symboloiva kuutio. Sen eri sivut kuvaavat johtajuuden eri puolia. Johtajuutta koskevat käsitykset nähdään aina vaillinaisina, kuten itse johtajuuskin. Johtajuutta koskevaa käsitystään voi kuitenkin laajentaa tarkastelemalla sitä eri näkökulmista. Monipuolistuvalla ymmärryksellä on johtajuuden laatua parantava vaikutus.
2. Altavastaajan asemasta ja johtajakokemuksesta
Rehtori.fi -sivustolla tarkastellaan johtajuutta altavastaajan asemasta ilman virallista johtajan asemaa. Valo kohdistuu johtajuutta kuvaavaan kuutioon vasemmalta ja alhaalta opettajan asemasta. Kuutiossa näkyvät kuitenkin myös kaksi tummempaa sivua, joista vasemmalla oleva ylempi sivu tarkastelee johtajuutta historiallisyhteiskunnallisena ilmiönä ja tummempi oikeanpuoleinen puolestaan johtajuudesta saadun kokemuksen, johtajuuskoulutuksen ja kirjallisuuden perusteella.
3. Elinikäisen oppimisen hengessä
Kuutiologon kolme näkymättömiin jäävää sivua edustavat johtajuuteen kuuluvaa tietämättömyyttä ja johtamiseen kuuluvaa epävarmuutta. Ne edustavat Opetusajatuksia -hankkeen ja Rehtori.fi -sivuston omistajan tietämättömyyttä, mutta myös ylipäätään johtajuuteen liittyvää epävarmuutta.
Tietämättömyyden ja epävarmuuden tunnustaminen on kehityskelpoisuuden kriteeri ja elinikäisen oppimisen edellytys. Johtajuus on aina pohjimmiltaan ihmisten johtamista ja vaikka tuntisikin kaikki johtamistodellisuuden pinnat ja olisi tarkastellut ne läpikotaisin, niin johtamisen syvyys ja varmuus löytyy ihmistuntemuksesta ja itsensä johtamisesta.
4. Ihmistuntemuksen mahdollistamana
Kuutiologo nähdään myös laatikkona, jonka sisältä löytyvät johtajan ihmisyyteen ja ihmistuntemukseen liittyvät kysymykset. Tämän näkökulman kautta kuution sivuille heijastuva valo voi olla myös sisäsyntyistä ja viime kädessä sen kuuluukin olla sitä. Johtajuus nähdään tietä osoittavana valona, jonka tehtävänä on kirkastaa tavoiteltu päämäärä ja käytettävissä olevat keinot sen saavuttamiseksi.
Johtajuuden tehtävänä on myös valaista johdettavia heidän oman voimansa löytämiseen ja sen käyttämiseen organisaation tavoitteiden saavuttamiseksi. Ja sama toisin päin: johtajan on valistuttava itse alaisiaan kuulemalla ja opittava sitä kautta johtamansa organisaation voimasta ja sen mahdollisuuksista ja myös omista mahdollisuuksistaan.
5. Johtajuutta vertaisen ja alaisen asemasta
Sisäisesti tarkasteltuna johtajuuden fokus on aina kohdistunut alaisiinsa ja johtamansa organisaation ymmärtämiseen. Suhteessa omiin esimiehiinsä ja vertaisiinsa johtajiin hän ei toimi johtajana vaan alaisena ja vertaisenaan. Tämä osa johtajan tehtävää on oleellinen, tärkeä ja välttämätön, mutta se ei ole varsinaista johtajuutta. Toisaalta omien alaistensa vertaisena ja jopa heidän alaisenaan toimiminen kuuluu aitoon johtajuuteen sen arvoa vähentämättä.
6. Johtajuutta opettavan oppijan näkökulmasta
Kuutiologon ympärillä oleva nuoli kuvaa elinikäistä liikkeessä olemista. Sen voi kiteyttää sanontaan vierivä kivi ei sammaloidu ja siitä tässä Opetusajatuksia-hankkeessa ja sen Rehtori.fi-sivustossa onkin kyse. Sen tehtävä on subjektiivinen ja se palvelee omistajansa henkilökohtaista kehittymisen tarvetta. Opettaminen on yleisesti todettu parhaaksi tavaksi oppia itse. Onko sinulla jotain opetettavaa tai opittavaa johtajuudesta? Mitä sinä opetat ja opit johtajuudesta?
__________________________________________
Rehtori.fi: Rehtori.fi -logo sivuston ilmentäjänä. Birger Holm 22.7.2024. (GIF) (PDF)
__________________________________________
BH 22.7.2024 / Kuvat: Vectorstock.com & Clipart-library.com